Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanna Nuijten - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanna Nuijten - WaarBenJij.nu

Stage

Door: Hanna Nuijten

Blijf op de hoogte en volg Hanna

21 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Stage op de Richenel Slooteschool

Ik ben nu vijf dagen naar stage geweest. De eerste dag kregen we meteen een warm welkom. Na een gesprek met de directeur kregen we een rondleiding door de school en werden we aan de leraren voorgesteld. Daarna mochten we zelf kiezen naar welke klas we wilde gaan. Ik heb gekozen voor een groep 1. De klas telt 25 leerlingen. De leerlingen moeten hier een uniform aan; de kleuters een rode of groene polo (wat ze zelf mooi vinden) en de hogere groepen een wit met groen geblokte bloes. De leraren dragen zelf ook een uniform, ons werd dan ook vriendelijk doch dringend verzocht ook zo’n uniform aan te schaffen. Ze verkopen deze uniformen niet, maar moesten gemaakt worden. Vorige week zijn we dan ook meteen naar de kleermaker gegaan en vandaag waren de uniformen klaar!

Op stage gaat het wel heel anders dan in Nederland; ze knutselen naar mijn idee erg veel! Ook heb ik ze nog niet zien buitenspelen (ze hebben een mooi schoolplein met speeltoestellen) en heb ik geen kring gezien. Ik heb aan mijn mentor gevraagd of ze wel eens een kringactiviteit doet en dit doen ze volgens haar enkel op vrijdag.

De lestijden zijn van kwart voor 8 tot kwart voor 12. De meeste kinderen worden niet precies om kwart voor 12 opgehaald, maar meer tussen 12 en kwart voor 1. Wij moeten om 10 voor half 8 aanwezig zijn.

De school begint met een vlaggenparade; de Surinaamse vlag wordt dan gehesen en het volkslied gezongen. Dit heb ik nog maar één keer gezien omdat er, door de vele regen, ‘s ochtends vaak plassen op het schoolplein liggen en dan gaat het niet door.

Op de tweede stagedag bleek de juf van een groep 2 klas ziek te zijn en werd mij gevraagd om deze klas even te draaien! Uiteindelijk heb ik dit samen met Jacqueline gedaan. De volgende dag had mijn mentor een vrije dag en heb ik de klas samen met Yvet gedraaid! Dit was harstikke leuk om te doen!

Aanstaande maandag hebben we geen stage omdat het dan De dag van de revolutie is; een nationale vrije dag. Morgen gaan we voor vier dagen op trip naar het binnenland!

  • 21 Februari 2013 - 22:27

    Antoinette:

    Hoi Hanna,

    Tussen de regels door, lees ik dat je het goed naar je zin hebt op school.
    Ik krijg ook het idee dat men op school prettig samenwerkt met jullie als stagiaires.
    Je hebt al opgemerkt dat de manier van les geven, op bepaalde punten anders is dan in Nederland.
    Dat is misschien al een onderwerp voor je om te onderzoeken.
    Ik weet natuurlijk niet wat de opdracht is voor jullie, maar verschillen die je opmerkt, zijn wellicht een mooi onderwerp om uit te pluizen.
    Fijn om te lezen dat het je goed gaat en ik wens je uiteraard nog een aantal heerlijke weken toe.

    Lieve groet en dikke kus, Antoinette xxx

  • 21 Februari 2013 - 22:39

    Carina:

    Hi lief nichtje,
    Je foto met uniform ziet er indrukwekkend uit. Scheelt een hoop nadenken zo
    ' s morgensvroeg als je al ZO vroeg moet starten. Fijn te zien dat het je zo goed gaat.
    Jij hebt nu een heerlijk warm weertje terwijl het hier vandaag weer wat sneeuwde.ik heb de open haard maar aan gedaan.
    Veel plezier op je avontuurlijke tocht
    Liefs
    Carina

  • 24 Februari 2013 - 15:03

    Suze En Jim:

    Hallo Hanna,
    zo te lezen heb je het prima naar je zin.
    Wat goed dat je al een klas hebt "gedraaid", chapeau !
    Veel plezier, hartelijke groeten
    Suze en Jim

  • 26 Februari 2013 - 22:25

    M & M:

    Heeeeeeeeeeeeeee Hannaaaaa,

    Je hebt in die paar weken al heel veel meegemaakt en veel indrukkken opgedaan....
    Iedere keer weer leuk om dat te lezen.
    Wij vonden jouw uniform eigenlijk wel leuk en (zoals Carina al aangaf) eigenlijk heel praktisch.
    Marjolein dacht dat het haar ook wel veel tijdwinst op zou leveren per dag (vooral als ze uitgaat ;)!
    Leuk voor in de Noxx as weekend.
    Stuur al het uitkomt maar een zonnetje deze kant op want dat grijs....
    Eet smakelijk en tot gauw.
    Liefs,
    M & M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 April 2013

Vakantie!

10 Maart 2013

Update

21 Februari 2013

Stage

10 Februari 2013

De eerste week

02 Februari 2013

Vertrek en eerste dag
Hanna

Actief sinds 04 Feb. 2013
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 6833

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: