De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanna Nuijten - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanna Nuijten - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Hanna Nuijten

Blijf op de hoogte en volg Hanna

10 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

10-02-13
De eerst week

Wat is de eerste week snel gegaan! Ik heb het ontzettend naar mijn zin; een leuke groep mensen, heerlijk weer en een prachtige natuur. Deze week zijn we naar het consulaat geweest voor ons MKV (machtiging kort verblijf) We hebben uren gewacht met als resultaat dat we 19 februari een afspraak hebben om terug te komen..

Wat wel super is, is dat we onze stageplekken voor de komende vier maanden te horen hebben gekregen; De Richenel school, op een kwartier fietsen vanaf ons huis in de Mozartstraat. Op maandag tot en met woensdag gaan Yvet, Jacqueline en ik stage lopen op deze school (de andere meiden komen op twee andere scholen). Op de donderdag moeten we naar de pabo van Paramaribo voor een reflectiemoment en op vrijdag werken we aan ons onderzoek.
Morgen is onze eerste stagedag dus ik ben heel benieuwd!

Dit weekend zijn we op trip geweest naar Nickerie/Bigipan.
Zaterdag ochtend werden we om half 8 opgehaald met een busje. De groep bestond uit 12 mensen. Het was echt super! Op weg naar Bigipan (Bigi= groot, pan=meer) stopte we bij verschillende bezienswaardigheden, aten we wat en vertelde de gids het een en ander over de omgeving.
We verbleven in een huisje op het water. Het was zeker een uur varen met de korjaal voordat we er waren. Eenmaal aangekomen hebben we hangmatten opgehangen (gewoon in de buitenlucht  ), zijn we vogels gaan spotten, hebben we gegeten en zijn daarna kaaimannen gaan spotten.. Dat ging helaas niet zo goed, resultaat; geen kaaimannen maar wel twee slangen. Terug gekomen bij het huisje hebben we nog wat gedronken en zijn daarna gaan slapen in de hangmat. Ik heb nog best een tijdje kunnen slapen. (ik had dan ook de beste hangmat van allemaal want ik had per ongeluk die van de touroperator Ruben gepakt! Ik mocht van hem er best in slapen, maar volgens mij heeft hij zelf op de grond gelegen! Zielig!)

Vanochtend werden we om half 8 gewekt omdat we gingen ontbijten. Daarna zijn we met een korjaal naar het midden van het meer gevaren, om daar een modderbad te nemen. Het water kwam tot mijn knieën maar door de modder zakte je wel een beetje weg. Echt schoon voelde ik me niet, maar er was in het huisje geen douche, dus moest ik er wel genoegen mee nemen. Een toilet hadden we overigens wel, al was die niet zoals thuis. Er was wel een normale toiletpot maar het doortrekken was minder normaal. Buiten het toilet stond een emmer met een touw eraan, die emmer moest je zelf vullen door hem behendig beneden in het water te gooien! Gelukkig heb ik Expeditie Robinson gevolgd, waar ze deze opdracht wekelijks moesten doen, zodat ik de techniek, om een volle emmer te scoren kende! Het water uit de emmer gooide je vervolgens in het toilet zodat die doorspoelde en je alles beneden in het water hoorde kletteren.

Op de terugweg naar Paramaribo zijn we opnieuw bij verschillende punten gestopt voor een toiletbezoek, uitleg over de omgeving of een kraampje waar je iets kon kopen. Ik heb kokosnootolie gekocht. Dat schijnt goed te zijn tegen muggenbulten en daar heb ik ondertussen al een hele verzameling van.
Nu zit ik lekker gedoucht achter de laptop en ga zo gauw slapen!

Veel liefs,
Hanna

Ps. Ik zou hier graag ook foto’s opzetten, maar ik ben mijn kabeltje vergeten.. Joyce heeft een laptop waar het kaartje van de camera waarschijnlijk in kan, dus daar ga ik nog even naar kijken en dan hoop ik ook foto’s te kunnen uploaden!


  • 11 Februari 2013 - 12:33

    Elise:

    Lieve Han,

    Wat een leuk weekend heb je achter de rug. Alex en ik hebben genoten van jouw verslag. De beschrijving van de natuur strekt verder dan alleen de toiletpot gelukkig. Waar t.v.-programma's al goed voor zijn. Wij wensen je een hele fijne eerste stageweken.

    Agge mar leut et!

    Mama

  • 11 Februari 2013 - 13:04

    Iris:

    Hoi Han,

    Wat een leuk verhaal heb je geschreven! Alweer veel meegemaakt in een week.
    Jammer dat je geen kaaimannen meer hebt gezien, maar het klinkt wel echt als expeditie robinson! ;) Daar is de vastenavend geen avontuur bij.

    Ik sluit mij bij je moeder aan, agge mar leut et!

    Liefs uit 't Krabbegat,
    Iris

  • 11 Februari 2013 - 21:12

    Antoinette:

    Hoi Hanna,

    Wat leuk om je verslag te kunnen lezen. Klinkt allemaal erg goed.
    Ik begrijp eruit dat jij het goed naar je zin hebt.
    Ook ondernemen jullie e.e.a. naast je verplichtingen op school; dat maakt alles natuurlijk nog interessanter.
    Je hebt in ieder geval een leuke eerste indruk en dat geeft je de power om voor de volle 100% te gaan.
    Alhoewel je er sowieso al volop zin in had om te vertrekken.
    Ik wens je hele fijne stageweken Hanna en zal je reisverslag nauwlettend in de gaten houden.
    Toi toi toi.

    Groetjes, Antoinette xxx

  • 12 Februari 2013 - 23:13

    Jim En Suze:

    Hallo Hanna,

    wat een plezier om over al jouw belevenissen te lezen.
    We kijken nu al uit naar alle verhalen die je te vertellen zult hebben.
    Van ons de meest hartelijke groeten en hele fijne weken gewenst.
    Geniet ervan,
    CARPE DIEM,
    ...en niet vergeten morgenochtend een As-kruisje te halen.

    Groeten van Jim en Suze

  • 13 Februari 2013 - 20:01

    Jim En Suze:

    Lieve Hanna,

    Wat ontzettend leuk om al je ervaringen te lezen. Ik probeer het me allemaal voor te stellen. J e hebt er volgens mij plezier in.

    Lieve groeten van Suze en Jim

  • 14 Februari 2013 - 14:55

    Wietsefloorjonsaartje:

    Hoi hoi, wat een rare start maar het zal best heel gaaf worden.
    Ik heb wel eens gezien op tv dat een kakkerlak zo groot als een flat gebouw kan worden....echt waar!!!
    Hier is de vastenavend weer ten einde, Job heeft een Kei gewonnen samen met z'n maatje Casper. Zij waren de Leutbusters, zij gaven elke dweil weer leut die het zogenaamd nodig hadden ;-)
    Hier is het p*%#@* weer, hagel,koud en nat...bah.
    Veel plezier daar en geniet ervan. We zien graag meerdere verslagen tegemoed, hou je haaks en geniet ervan!
    Veel liefs van de van Rijentjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 April 2013

Vakantie!

10 Maart 2013

Update

21 Februari 2013

Stage

10 Februari 2013

De eerste week

02 Februari 2013

Vertrek en eerste dag
Hanna

Actief sinds 04 Feb. 2013
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 6823

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: